Close
2018. szeptember
h k s c p s v
« máj    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Balog Zoltán a Tárki-MTA konferenciáján (MTI, Inforadio.hu+hanganyag)

2010. Sze. 28. Egyéb | Hozzászólások
“A szegregáció elleni küzdelem többet árthat, mint használ”

2010. szeptember 29., szerda 12:10     InfoRádió

Az iskolai szegregáció elleni erőszakos küzdelem gyakran többet árt, mint használ – mondta az InfoRádiónak a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkóztatásért felelős államtitkára a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet és a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének budapesti konferenciája után.

Hanganyag: Herczeg Zsolt

Minél korábban kezdünk foglalkozni a hátrányos helyzetű gyerekekkel, annál nagyobb az esély arra, hogy az iskolában nem indulnak majd ledolgozhatatlan hátrányból – mondta az InfoRádiónak a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkóztatásért felelős államtitkára.


Balog Zoltán hangsúlyozta: azt szeretnék elérni, hogy minél több gyerek kapjon színvonalas oktatást, és a hátrányos helyzet – ami elsősorban a leszakadottság, a területi szegregáció, az etnikai hátrányok és a munkanélküliség következménye – ne jelentsen a következő generáció számára is teljes esélytelenséget.

E cél megvalósításához bölcsődéket, óvodákat kell létrehozni, és lazítani azokon az előírásokon, amelyek ezt a kistelepüléseken megakadályozzák – magyarázta az államtitkár, aki szerint jó megoldás lehetne a problémára a házióvoda-rendszer működésének beindítása. Ugyancsak fontos, hogy miközben a gyerekek bekerülnek az oktatásba, a szülőket bevezessék a munka világába – fűzte hozzá Balog Zoltán.

Ez alapvetően nem a cigányság problémája, hiszen a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek körében csak minden második roma származású – fejtegette az államtitkár, hozzáfűzve: szociális problémáról van szó, amelynek vannak etnikai vonatkozásai is, ám nem ezek a dominánsak.


Balog Zoltán hangsúlyozta azt is: a szegregáció elleni küzdelem, amely nincs tekintettek a helyi viszonyokra, sokkal többet árt az olyan társadalmi céloknak mint a békés együttélés és az összefogás, mint használ.

__________________________________________________________________________________

Az etnikai hovatartozás nem oka az iskolai lemorzsolódásnak

Az etnikai hovatartozás csak látszólagos oka lehet egy-egy gyermek iskolai lemorzsolódásának, az ugyanis egyértelműen visszavezethető a szülők alacsony társadalmi és gazdasági státuszára, továbbá a szegényes otthoni körülményekre és a nem megfelelő egészségügyi fejlődésre

Balog Zoltán, társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár egyetértett a gyermekek minél hamarabb óvodáztatásával, amit elmondása alapján a kormány új intézmények építésével is erőteljesen támogatni kíván.


Kertesi Gábor mindezt a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet és az MTA KTI által kedden rendezett, Társadalmi felzárkóztatás és a romák integrációja című műhelykonferencián hangsúlyozta, ahol a megjelent szakemberek és politikusok egyetértettek abban, hogy az oktatás fejlesztésével elérhető foglalkoztatásbővítés jelenti a roma és kirekesztett lakosság integrációjának kulcsát. A kutató szerint a hátrányos helyzetű gyermekek jobban felkészíthetők lennének az oktatásra, ha minél korábban járhatnának óvodába, illetve ha fejlődésüket az ország elmaradottabb területein is védőnők kísérhetnék figyelemmel. Hozzátette: legalább az ország 100 településén lenne szükség új óvodák építésére, illetve kibővítésére, hiszen amíg jelenleg a közép- és felsőosztály 90 százaléka járatja gyermekeit óvodákba, addig a lakosság kevésbé iskolázott rétegeinél ez az arány mindössze 50-70 százalékosra tehető.


Fazekas Károly, az MTA KTI igazgatója rövid bevezető beszédében azt emelte ki, hogy a cigányság társadalmi problémáinak megoldása egy nagyon bonyolult kérdés, amit akkor lehet a legsikeresebben megoldani, ha minél több eltérő perspektívájú javaslatot figyelembe vesznek.


Tóth István György, a Tárki vezérigazgatója arról beszélt, hogy akkor nyílhat esély egy egységes társadalom létrehozására, ha annak mindenki megbecsült tagjává válhat, ugyanakkor ezzel egyidőben valamennyi állampolgár részt is vesz a társadalmi munkamegosztásban. Utóbbi elvárás teljesülését pedig elsősorban az oktatás segítségével biztosíthatjuk – fűzte hozzá.


Kézdi Gábor, MTA KTI és a Közép-Európai Egyetem (CEU) munkatársa – az Educatio Nonprofit Kft. 2006-2009. között végzett Életpálya-felmérésére hivatkozó – előadásában komoly előrelépésként értékelte, hogy az elmúlt húsz évben jelentősen nőtt a középiskolai tanulmányokat folytató roma fiatalok száma, ezzel együtt intő jelnek nevezte ugyanakkor, hogy lemaradásuk továbbra sem csökkent a többséghez képest. Kiemelte: a roma fiatalok 8 százaléka vesz részt gimnáziumi képzésben, szemben a nem romák körében mért 38 százalékkal, emellett a romák 21 százaléka jár szakközépiskolába a többség 38 százalékos arányával ellentétben, míg az iskolából való
kimaradás a romák 36 százalékát érinti, a nem romák körében mért 4 százalékkal szemben. A szakértő szerint a roma tanulókat leginkább az általános iskola végéig felhalmozott alacsonyabb ismeretszint hátráltatja a továbbtanulásban, és így később a munkavállalásban is.


Ezt követően Kertesi Gábor – szintén az Életpálya-felmérés adataira hivatkozva – azt bizonyította, hogy ezt a lemaradást nem az etnikai hovatartozás okozza, hiszen vizsgálataikban egyértelműen nullára csökkent az eltérő etnikai, de azonos társadalmi és gazdasági viszonyokkal rendelkező gyerekek közötti különbség. Hangsúlyozta: az iskolában elért eredményeket egyebek mellett rendkívül nagy mértékben meghatározza a születéstől számított egészségi állapot, továbbá az otthoni környezetben fellelhető olyan részletek is, mint a például a lakásban található könyvek száma, vagy az elalvás előtti esti mese olvasás.

“A szegények ugyanúgy szeretik gyermekeiket, mint a gazdagok, ugyanakkor anyagi okokból, illetve hiányos képzettségük folytán nem tudnak ugyanolyan stimulációt adni számukra” – fejtette ki leegyszerűsítve felméréseik eredményeit.

bkgy bti
MTI 2010. szeptember 28., kedd 21:40

Share via email+1

Share on FacebookShare on Twitter